Elitloppstider

För många traventusiaster inleddes idag veckan med stort E, den heliga Elitloppsveckan. Till helgen kommer Solvalla att bjuda på toppsport med en hel del högintressanta lopp.

Har hunnit scanna av listorna för ett första intryck och tänkte dela med mig av ett par spännande ”förstakollenidéer”.

Lördag: Tycker Marcello Wibb (V75 4) såg otroligt fin ut på första barfota runt om senast och ska ha en god chans på nytt. Johan U har alltid hållit honom högt och i år har fyraåringen tagit ytterligare kliv. Denna helgen brukar leverera tryck i loppen med många påställda både hästar och kuskar. Det skulle i så fall gynna min vinnare som flyger fram över upploppet med segergest från nyblivna pappan Johan Untersteiner!

Söndag..och ännu en spännande vinnare från den röda armén, denna gången från pappa Peter (Untersteiner). I lopp 4 selar han ut 8 Randemar R.B. som kördes passivt senast men flög fram när Peter vred på i sista kurvan. Vi fick se full fart över linjen och ett härligt formintryck på samma långa distans som lördagen erbjuder. 1 Winner Bac har tidigare kunnat öppna helt ok och drömscenariot vore att rygga den hela vägen för att avgöra snyggt på upploppet. En vilsam löpning förväntar jag mig oavsett och det är nog vad som behövs över den långa distansen i ett gäng med ganska jämna hästar. Om denna badkarsanalysen är korrekt kan vi räkna med segergest även från pappa (farfar) Untersteiner!

Elitloppet då? Jag har trott på Readly Express länge och har ingen anledning att ändra mig. Har sett ruggig ut med det nya huvudlaget och måste rankas överst trots att läget blev en bit ut i försöket. Vill nämna att jätteskrällen Milliondollarrhyme värmdes i jänkarvagn i sin förra start och kändes bra i den men Fredrik B valde att ”spara den för större lopp”. Min känsla är att det blir första jänkarvagn (och eventuellt första barfota runt om) på söndag. Det är långt ifrån otänkbart att det bara exploderar från start och om biken ger rätt effekt kan det bära hela vägen hem i försöket till superodds. Även platsoddsen är fina på förtidsspelen. Kan vara värt en lillpeng för den som är på skrällhumör. Att den ska ha något med slutsegern att göra vid en eventuell final tror jag däremot inte. En spännande bubblare är det i alla fall bland de mer meriterade ekipagen.

Såhär i Elitloppstider har jag även passat på att ta tempen på en av Solvallas medarbetare, en kassapersonal som berättar om sin tillvaro.

Tjenare, hur är läget?

Kanon, började extraknäcka här för 15 år sedan som student för att ha råd med bröd, nudlar och kanske någon utlandsresa. Sen blev det svårt att släppa det här..

Berätta om något roligt minne!

Finns så många, jag gillar verkligen när förstagångsbesökare kommer till kassan och säger ”Det här med trav är ju faktiskt roligt”.

Du hjälper även till på andra banor!?

Det stämmer, banorna hjälper varandra vid större evenemang.

Låter bra, någon skillnad att jobba där än på nationalarenan?

Nja, Kanske att beloppen är något högre på Solvalla. Brukar också se fler kända ansikten här än ute på de mindre banorna.

..och nu är det dags för årets höjdpunkt

Ja, det ska såklart bli kul! Nytt för i år är att vi bara har hälften så många kassor på grund av det nya systemet som kräver legitimation för samtliga. Blir spännande att se hur det går, min rekommendation är att lira i tid! En annan nyhet är den ”Fanzone” som ska byggas upp utanför den stora entrén, jag hoppas och tror att det blir uppskattat.

Till de som tänker. Oj, jag vill gärna jobba som kassamedarbetare på Sovalla nu. Vad har du att hälsa till denna skara?

Ett roligt och socialt jobb där man får träffa massa olika typer av människor.

Du är även en vass spelare, vem vinner Elitloppet 2019? Haha vem har sagt det? Det gör i alla fall Propulsion!

Ok jag antecknar med motiveringen? Örjan Kihlström!

Lämna en kommentar